AI voor docentonderzoekers

Na mijn blog over de introductie van AI in het hoger onderwijs, is er nu een vervolg over de ontwikkelingen op het gebied van AI voor docentonderzoekers. Ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Reden temeer om mijn september-blog aan dit onderwerp te wijden. In mijn blog geef ik aan hoe je als docent AI slim in je onderwijs kunt inzetten en hoe je als onderzoeker AI kunt gebruiken ter ondersteuning bij je onderzoek.

AI bij hoger onderwijs

Gebruik je AI al in je onderwijs of ben je een ontdekker, een beginner? In het laatste geval kun je studenten meenemen op je ontdekkingsreis. Je zult versteld staan hoeveel je van je studenten kunt leren. Ik deed dat in ieder geval wel. In mijn blog geef ik tips en trucs, maar ik waarschuw ook. Bij het ontwikkelen van onderwijs is het immers van groot belang dat studenten leerervaringen opdoen. Rijke leerervaringen. AI kan daarbij helpen, maar het moet geen ‘copy-paste’ les worden.

Ik gebruik AI ook bij lesontwikkeling, omdat het helpt te organiseren. Ik kan me dan richten op de inhoud.

AI bij onderzoek

Inmiddels gebruik ik AI ook bij mijn onderzoeken. Niet om generatieve tools het antwoord op vragen te laten geven, maar om te helpen met schrijfwerk (bijvoorbeeld net even die zin anders formuleren), door te brainstormen, door code te genereren voor analyses in SPSS (syntax) en R. Je hoeft niet zelf iedere keer het wiel uit te vinden, als je maar onafhankelijk wetenschappelijk betrouwbaar onderzoek presenteert.

Lees mijn blog eens door. Ik heb hiervoor gedeeltelijk gebruik gemaakt van tekstsuggesties van een AI-tool. Wat vind je daarvan? Deel het met me. Dat kun je doen door me een bericht te sturen via de contactpagina. Ook ben ik benieuwd of jij AI al inzet bij je onderwijs of onderzoek, en hoe je dat ervaart. Of heb je aarzeling om het te gebruiken? Ik kan je helpen AI in te zetten als effectief en efficient hulpmiddel zonder je onafhankelijkheid te verliezen.

Lees ook

Kunstmatige intelligentie in het hoger onderwijs

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Je kunt je ertegen verzetten, maar je kunt het ook inzetten om kritisch denken te bevorderen. In mijn blog laat ik je met een voorbeeld zien hoe je AI in het onderwijs kunt gebruiken.
Lees meer

Medaillespiegel op de Olympische Spelen

Op de Olympische Spelen wordt een medaillespiegel gebruikt voor de rangorde van de behaalde medailles. Benieuwd wat ik daarvan vind?
Lees meer