De juiste vragen stellen

Vorige week verzorgde ik een workshop over het stellen van de ‘juiste’ vragen. Deelnemers aan deze workshop waren docentonderzoekers, promovendi, professionals en onderzoekers van een kenniscentrum. Tijdens deze workshop introduceerde ik een aantal toepassingen van de bekende 6W-methode voor het stellen van vragen tijdens onderzoek (Verhoeven, 2022). Deze methode is destijds geintroduceerd om onderzoekers te helpen bij het formuleren van hun hoofdvraag en doelstelling, maar ook van de aanleiding. Ik heb deze methode iets aangepast en toegepast. Deze 6W-vragen zijn vanaf nu ook in toegepaste vorm te gebruiken. Niet alleen bij het ontwerp van je onderzoek, maar ook tijdens de operationalisatie (als je een vragenlijst of interviewleidraad gaat maken), om relevante en efficiente analysevragen te kunnen beantwoorden en om goede conclusies te schrijven.

Ben je benieuwd naar deze toepassingen, lees dan mijn nieuwste blog over dit onderwerp. Daarin wordt duidelijk op welke wijze je tijdens iedere fase van onderzoek de vragenset kunt gebruiken. Helder en met duidelijke antwoorden. Ik ben heel benieuwd wat je hiervan vindt. Heb je tips, toepassingen of voorstellen? Neem gerust contact op.

Je onderzoek staat of valt met het stellen van goede vragen. Dat zie je terug in het proces, maar vooral ook in de inhoud. Dus als je vragenlijsten maakt, observaties voorbereid, literatuur zoekt of interviews ontwikkelt. Deze 6W-vragen en hun toepassing kunnen je daarbij ondersteunen. Ik denk graag mee over nog meer toepassingen. De 6W-vragen zijn ook als checklist terug te vinden op de digitale omgeving van de uitgever: BoomAcademie. Daar vind je mijn boek digitaal, kun je al het extra materiaal gebruiken en ook de 6W- methode toepassen als checklist. Handig toch? Zelf vind ik het ook heel praktisch dat je op BoomAcademie geen hele boeken meer hoeft te kopen, maar dat je op maat gesneden onderdelen (modules genaamd) kunt bestellen. Zo krijg je efficient en effectief studiemateriaal, en houd je veel geld in je zak. Neem maar eens een kijkje op de website.

Lees ook

AI voor docentonderzoekers

In mijn nieuwe blog over AI voor docentonderzoekers geef ik tips en trucs om generatieve tools in te zetten bij je werk.
Lees meer

Medaillespiegel op de Olympische Spelen

Op de Olympische Spelen wordt een medaillespiegel gebruikt voor de rangorde van de behaalde medailles. Benieuwd wat ik daarvan vind?
Lees meer