Nieuw materiaal in Boom Academie
Vandaag staat mijn nieuwe blog online over nieuw materiaal in Boom Academie. Dat betekent dat ik weer met veel plezier en inspiratie aan het schrijven ben geslagen.
De aanleiding voor dit schrijfwerk is de opkomst van AI, oftewel artificial intelligence. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor het hoger onderwijs. Ten eerste omdat studenten massaal gebruikmaken van AI bij hun werk. Dit levert niet alleen discussie op over de vraag wanneer je kunt spreken van ‘origineel werk’ of ‘rijke leerervaringen’. AI is een blijvertje dus het betekent ook dat docenten hun opleidingsplannen moeten aanpassen.
Maar het is niet alleen lastig, AI kan ook een mooi hulpmiddel zijn bij het doen van onderzoek. En dat is waar ik over publiceer. Over hoe je AI kunt inzetten ter ondersteuning bij je onderzoek. Dat doe je niet door een generatieve tool al het werk te laten doen en een-op-een alles te kopieren. Dat doe je wel door de antwoorden op je prompts serieus door te nemen, en daar je eigen bevindingen en interpretaties tegenover te stellen. Het is een hulpmiddel, niet meer dan dat.
Een van de hulpmiddelen die ik veel gebruik zijn tools om bronnen te vinden en samen te vatten. Zo kun je in korte tijd relevante informatie verzamelen op bepaalde thema’s en hoef je niet eindelijks artikelen te scannen op bruikbaarheid. Het is ook hier zaak de uitkomsten in eigen hand te houden, door de resultaten te controleren en zelf te interpreteren.
Mijn blog over het nieuwe materiaal gaat niet alleen over AI, maar ook over de wijze van publicatie, namelijk via Boom Academie. Dat is een online platform van de uitgever waar de boeken digitaal en in modules te gebruiken zijn (uiteraard via een abonnement). Zo’n online platform is flexibel en dynamisch, en het levert rijke leerervaringen op. Dit platform en het gebruik van generatieve tools, dat is de toekomst.