(Un)equal pay day
Vorige week, om precies te zijn op 24 november, was het (un)equal pay day. Vanaf die dag werken vrouwen tot het eind van het jaar ‘voor niets’. Dat komt omdat ze (nog steeds) een lager inkomen hebben dan mannen. Geen leuk nieuws, maar wel nieuws dat moet worden verspreid. Daarom schreef ik er een blog over. En dan niet over het nieuws zelf. Dat was op alle media te vinden en in ieder praatprogramma die dat. Nee, ik zocht uit hoe verschillend ditzelfde resultaat overal wordt geïnterpreteerd. In mijn blog lees je hoe dat zit.
De boodschap van de loonkloof
Deze verschillen in interpretatie hebben alles te maken met nieuwswaarde en de boodschap die je met het nieuws wilt overbrengen. Wil je zorgen voor discussie en verandering, dan zet je de negatieve boodschap aan. Is je doel dat vrouwen samen optrekken tegen dit onrecht, dan zet je de boodschap neer als een groot onrecht (wat het overigens ook is). Wil je daarentegen laten zien dat de verschillen kleiner worden en dat er wel degelijk beweging is waar te nemen, dan ben je voorzichtig positief. En dit alles over één enkel cijfer: dat vrouwen nog iets meer dan 10% salaris krijgen dan mannen. Bij gelijkblijvende functies, rollen en uren natuurlijk. En vooral merkbaar in het bedrijfsleven.
Loonkloof als studiemateriaal
Ben je docent, dan kun je je studenten laten uitzoeken op welke (verschillende) wijzen onderzoeksresultaten worden gepresenteerd. Een mooie oefening in het effect van de media en een voorzichtige waarschuwing om altijd goed na te denken voordat je een bericht de wereld in slingert.
Ondertussen ligt de (un)equal pay day alweer een week achter ons. Hopelijk is de datum volgend jaar wat later in de herfst. Dat betekent namelijk dat het verschil kleiner is geworden. Totdat het helemaal verdwijnt. Ik vind trouwens dat we dat dan ook moeten vieren.
Ben je geïnteresseerd hoe ik onderzoeksresultaten presenteer? Maak een afspraak of kom kennismaken. Bel of mail. Ik help je graag verder!