Medaillespiegel op de Olympische Spelen

Het is begin augustus en de Olympische Spelen zijn aan de gang. Daar gebruiken ze een medaillespiegel om aan te geven wat de rangorde is van de behaalde medailles in alle deelnemende landen. Ik heb zo mijn twijfels over de wijze waarop de medaillespiegel tot stand komt. Immers, de rangorde wordt alleen bepaald door het aantal gouden medailles, gevolgd door het aantal zilveren medailles en ten slotte het aantal bronzen medailles. Wil je daar meer over weten? Lees dan mijn blog over dat onderwerp.

Inmiddels is het onderwerp niet onopgemerkt gebleven. In de media wordt er aandacht aan besteed, zowel de schrijvende pers als de talkshows laten hun experts het woord doen. Wat je eigenlijk constateert is dat meedoen aan de Olympische Spelen, maar vooral ook winnen, lang niet voor ieder land vanzelfsprekend is. Het is voornamelijk een voorrecht voor economisch welvarende landen met een sportklimaat. China is een grote leverancier van succesvolle deelnemers, de Verenigde Staten ook. Aan de andere kant zie je ook succes bij Australie en natuurlijk bij Nederland. De eerste twee landen hebben gewoon veel deelnemers, maar ja, ook een grote populatie. Kijk naar India, een land met veel inwoners maar relatief weinig deelnemers, en ook minder medaillekansen. Landen als Australie en Nederland doen het dus relatief gezien erg goed: kleinere populatie met relatief veel deelnemers en medaillekansen.

Frankrijk is dit jaar ook bijzonder goed bezig. Niet in de laatste plaats omdat het de organisator is van het sportfeest, en ze ook met zeer veel (namelijk 572) sporters deelnemen.

Terug naar de medaillespiegel op deze Olympische Spelen. Die moet je dus met andere ogen bekijken dan alleen het aantal medailles en de kleur. Populatieomvang, economische omstandigheden en de mate waarin er een sportcultuur is tellen ook mee.

Dit soort puzzels maak ik graag. Ik zoek relevante bronnen uit, maak een modelletje en bereken de uitkomsten, die ik dan vervolgens interpreteer. Net als bij onderzoek. Ben je nieuwsgierig geworden, wil je kennismaken of eens praten over de onderzoeksmogelijkheden? Neem contact op voor een afspraak! Ik spreek je snel.

Lees ook

Doe de methodecheck!

Zit je vast in je onderzoek? Heb je advies nodig bij keuzes voor de methode? Doe de methodecheck.
Lees meer

AI voor docentonderzoekers

In mijn nieuwe blog over AI voor docentonderzoekers geef ik tips en trucs om generatieve tools in te zetten bij je werk.
Lees meer