Research community

Heb je wel eens meegedaan aan een research community, een mooi instrument bij kwalitatieve dataverzameling. In dit bericht vertel ik er meer over.

Laatst deed ik (als onderzoeker) mee aan een project over sociale duurzaamheid. Kort door de bocht gezegd is dat het onderhouden en verbeteren van het welzijn van mensen voor nu en toekomstige generaties. Bij zo’n onderzoek is het van belang dat je bepaalt welke doelgroepen bij sociale duurzaamheid betrokken zijn, maar ook welke begrippen. Een van de manieren waarop we dat in dit onderzoek hebben gedaan is door het inzetten van een research community. Het is een vrij nieuw instrument om kwalitatieve gegevens te verzamelen over een bepaald onderwerp waar nog niet veel over bekend is. Het voordeel is dat je een behoorlijk groot aantal belanghebbenden en experts in een setting bij elkaar hebt. Je laat ze met elkaar communiceren over dit onderwerp. De opbrengst is dan ook rijk.

Een research community is heel geschikt voor onderzoek naar brede concepten, zoals sociale duurzaamheid. Zo’n begrip is nog lastig te duiden, en bovendien kent het vele toepassingen. Zo onderzochten wij sociale duurzaamheid in het kader van de energie strategie in een bepaalde regio. Zo kun je vragen stellen hoeveel toegang verschillende groepen in de samenleving hebben tot subsidies voor verduurzaming van woningen, hoe overheden hierover communiceren of hoe burgers bij energietransitie worden betrokken. Geeft dat een nieuwe dimensie aan ongelijkheid in de samenleving of biedt het juist kansen voor vermindering daarvan?

Wij brachten enkele tientallen belanghebbenden en experts samen. Gedurende een week konden ze met elkaar praten over wat sociale duurzaamheid voor hen betekende. Ze deden dat op hun eigen tijd en plaats. De opbrengst was een rijke set gegevens die geanalyseerd werd naar thema. Het gaf ons als onderzoekers veel inzichten, maar ook veel vervolgvragen. De resultaten maakten in ieder geval duidelijk hoe men naar sociale duurzaamheid kijkt.  Ook gaven ze handvatten om iedereen in de samenleving te laten meedoen.

Meer lezen over de research community? In mijn laatste blog vind je informatie en bronnen.

 

Lees ook

Kunstmatige intelligentie in het hoger onderwijs

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Je kunt je ertegen verzetten, maar je kunt het ook inzetten om kritisch denken te bevorderen. In mijn blog laat ik je met een voorbeeld zien hoe je AI in het onderwijs kunt gebruiken.
Lees meer

Interview over afstudeerbegeleiding

Vorige week gaf ik een interview over het begeleiden van afstudeerders en mijn ervaringen daarmee. Lees verder hoe dat verliep.
Lees meer