Actueel

Om de impact van praktijkonderzoek te kunnen zien hoef je maar een krant of tijdschrift open te slaan, een discussieprogramma op TV aan te zetten. Om hun argumenten kracht bij te zetten, maken mensen steeds vaker gebruik van onderzoeksresultaten. Meestal gaat dat goed, soms gaat dat fout. Meestal is dat interessant, soms is het een ‘open deur’. Op deze pagina vind je een overzicht van interessante artikelen over onderzoek, opiniestukken of hoe je onderzoek moet toepassen, hoe je resultaten moet interpreteren en vooral ook: hoe je onderzoeksvaardigheden laat zien. Naast blogs en opiniestukken laat ik je krantenartikelen zien en praat ik je bij over de nieuwste methoden en inzichten. Wil je meepraten, of heb je interessant materiaal? Neem contact met mij op.

2023

Onafhankelijk of objectief?

De scheidslijn tussen onafhankelijkheid en objectiviteit is vaak dun. Ik schrijf erover in mijn laatste blog.
Lees meer

Ervaren Brede Welvaart in Brabant

Een jaar lang is hard gewerkt aan het rapport over ervaren Brede Welvaart in Brabant. Nu is het uit. In dit bericht lees je daar meer over.
Lees meer

Kwaliteit van literatuurstudie

In dit blog beschrijf ik een instrument om onderzoekskwaliteit na te gaan als je een groot aantal onderzoeksresultaten uit verschillende onderzoeken met elkaar wilt vergelijken.
Lees meer

Kijk op sociale ongelijkheid

Ben je geinteresseerd in een nieuwe kijk op sociale ongelijkheid? Lees dan het meest recente rapport hierover van het SCP.
Lees meer

Doe de methodecheck!

Zit je vast in je onderzoek? Heb je advies nodig bij keuzes voor de methode? Doe de methodecheck.
Lees meer

Studystore sluit haar deuren

Studystore sluit haar deuren. Wil je weten hoe je nu je studieboeken moet bestellen?
Lees meer

Wat is een 'gemiddelde student'?

De 'gemiddelde' student heeft geen zin om de wereld te verbeteren. Wat is dat, de 'gemiddelde' student? Lees verder...
Lees meer

Goede voornemens

Wat komt er van je goede voornemens terecht? Hoe dit werkt lees je in mijn nieuwste blog.
Lees meer

Impact van onderwijsonderzoek

Laat leerkrachten meer praktijkonderzoek doen! Zo wordt het onderwijs interessanter.
Lees meer