Plannen voor 2025

Het nieuwe jaar is goed van start gegaan. In mijn nieuwe blog presenteer ik mijn plannen voor 2025. Lees je mee?

De ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI gaan snel, heel snel. Ook voor professionals in onderzoek en voor wetenschappers, maar ook voor studenten. En daarmee voor docenten in het hoger onderwijs.

Allereerst dient zich de vraag aan op welke wijze je GenAI kunt inzetten bij je onderzoek, en hoe je dit verantwoord kunt doen.

Daarnaast vraag ik me af hoe je GenAI succesvol bij je onderwijs kunt inzetten. Studenten hebben in dit geval, denk ik, een voorsprong. Zij gebruiken AI al bij hun werk, bij het schrijven van rapporten, het doen van analyses en het maken van opdrachten. Het is nu zaak dit voor het hoger onderwijs zo in te richten dat het voor studenten een nog rijkere leeromgeving oplevert en dat het ook voor docenten en onderzoekers een volgende stap naar efficiƫntie en effectiviteit betekent.

Voordat het zover is, is er nog veel werk aan de winkel. Curricula in het hoger onderwijs moeten opnieuw worden uitgevonden, de wijze van toetsen moet op de schop, en er moet een protocol komen voor het verantwoorden van het gebruik van GenAI bij onderzoek. Ik zie daartoe al vele initiatieven ontstaan. Ondertussen lees ik op AI-fora iedere dag over nieuwe ontwikkelingen, en buitelen de informatiesessies en presentaties over elkaar heen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Daarom heb ik besloten dat er twee publicaties moeten komen. Dat zijn mijn plannen voor 2025! Een elearning over het inzetten van GenAI bij kwalitatief onderzoek, speciaal voor docentonderzoekers. En een tekstboek voor het gebruik van GenAI bij statistische analyses. Beide werken zullen ook bij Boom Academie verschijnen, de leeromgeving van mijn uitgever.

Werk aan de winkel dus. En dat naast al die leuke projecten die eraan komen, analyses, adviestrajecten bij onderzoek, workshops en ga zo maar door. Wil je eens kennismaken of samen kijken wat de mogelijkheden zijn? Neem contact op voor een afspraak. Tot snel! Nel Verhoeven

 

Lees ook

Kunstmatige intelligentie in het hoger onderwijs

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Je kunt je ertegen verzetten, maar je kunt het ook inzetten om kritisch denken te bevorderen. In mijn blog laat ik je met een voorbeeld zien hoe je AI in het onderwijs kunt gebruiken.
Lees meer

Nieuw materiaal in Boom Academie

In mijn nieuwste blog schrijf ik over mijn plannen voor twee publicaties over het inzetten van AI bij onderzoek. Deze publicaties zullen beschikbaar komen in het nieuwe platform van de uitgever: Boom Academie.
Lees meer

Onderzoeksfasen Kunstmatige Intelligentie

Onderzoeksfasen en kunstmatige intelligentie. Welke GenAI tools kun je gebruiken? Hoe ga je daarmee om? Lees meer hierover in mijn blog over dit onderwerp.
Lees meer

Onderzoeksfasen Kunstmatige Intelligentie

Onderzoeksfasen en kunstmatige intelligentie. Welke GenAI tools kun je gebruiken? Hoe ga je daarmee om? Lees meer hierover in mijn blog over dit onderwerp.
Lees meer

Nieuw materiaal in Boom Academie

In mijn nieuwste blog schrijf ik over mijn plannen voor twee publicaties over het inzetten van AI bij onderzoek. Deze publicaties zullen beschikbaar komen in het nieuwe platform van de uitgever: Boom Academie.
Lees meer

De juiste vragen stellen

Ben je bekend met het 6W-model voor het stellen van de juiste vragen? Er zijn nu nieuwe toepassingen voor dit model beschikbaar, om je nog beter bij je onderzoek te ondersteunen. Lees er meer over in mijn blog.
Lees meer

AI voor docentonderzoekers

In mijn nieuwe blog over AI voor docentonderzoekers geef ik tips en trucs om generatieve tools in te zetten bij je werk.
Lees meer

Medaillespiegel op de Olympische Spelen

Op de Olympische Spelen wordt een medaillespiegel gebruikt voor de rangorde van de behaalde medailles. Benieuwd wat ik daarvan vind?
Lees meer

Onderzoek en tekenen!

Onderzoek en tekenen. Wat hebben deze twee met elkaar te maken. Lees meer hierover in mijn blog.
Lees meer

15 jaar Monitor Talent naar de Top

Gisteren presenteerden wij de resultaten van de Monitor Talent naar de Top 2023. Meer lezen?
Lees meer

Reizen met de trein

Mijn nieuwe blog is uit. Daarin vertel ik over mijn treinreizen en onderzoek dat wordt gedaan naar het beste station. Meer lezen?
Lees meer

Vijftien jaar vrouwelijk talent naar de top!

Sinds jaar en dag streven we naar een goede balans tussen mannen en vrouwen in de top van organisaties. Donderdag presenteer ik de resultaten van een onderzoek hierover. Meer lezen?
Lees meer

Kunstmatige intelligentie in het hoger onderwijs

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Je kunt je ertegen verzetten, maar je kunt het ook inzetten om kritisch denken te bevorderen. In mijn blog laat ik je met een voorbeeld zien hoe je AI in het onderwijs kunt gebruiken.
Lees meer

Interview over afstudeerbegeleiding

Vorige week gaf ik een interview over het begeleiden van afstudeerders en mijn ervaringen daarmee. Lees verder hoe dat verliep.
Lees meer

Afstudeerseizoen!

Begeleid je afstudeerders en ben je op zoek naar tips en advies? Lees dan mijn blog over het afstudeerseizoen.
Lees meer

Een nieuw boek over interviewen

Op 14 maart 2024 vond in Utrecht de feestelijke uitreiking plaats van het eerste exemplaar van mijn boek over interviewen.
Lees meer

Het onderzoekende gesprek

Lees in mijn nieuwste blog in welke mate intervisie op praktijkonderzoek lijkt.
Lees meer

Onderzoeksacademy

Ben je op zoek naar een workshop, cursus of intervisie? In mijn nieuwste blog vertel ik je hierover.
Lees meer

Een verfrissende kijk op interviewen

Lees hier meer over mijn nieuwe boek. Het wordt in maart 2024 verwacht!
Lees meer

Groen in de stad en criminaliteit

Het aantal wijkactiviteiten en parkbezoeken hebben een gunstig effect op criminaliteit: die daalt in wijken waar men bezig gaat met het ontwikkelen van parken en meer groen. Meer hierover lees je in mijn blog.
Lees meer

Onafhankelijk of objectief?

De scheidslijn tussen onafhankelijkheid en objectiviteit is vaak dun. Ik schrijf erover in mijn laatste blog.
Lees meer

Ervaren Brede Welvaart in Brabant

Een jaar lang is hard gewerkt aan het rapport over ervaren Brede Welvaart in Brabant. Nu is het uit. In dit bericht lees je daar meer over.
Lees meer

Kwaliteit van literatuurstudie

In dit blog beschrijf ik een instrument om onderzoekskwaliteit na te gaan als je een groot aantal onderzoeksresultaten uit verschillende onderzoeken met elkaar wilt vergelijken.
Lees meer

Studiewinkel

Studiewinkel is een nieuw platform van educatieve uitgevers waar onderwijsinstellingen en studenten al hun studieboeken kunnen bestellen.
Lees meer

Research community

Een vrij nieuwe methode van kwalitatieve dataverzameling is de research community. Een online instrument om mensen met elkaar van gedachten te laten wisselen over een onderwerp.
Lees meer

Draagvlak voor toerisme in Zeeland

Deze week zijn de resultaten gepubliceerd van onderzoek naar draagvlak voor toerisme onder de inwoners van Zeeland. Ik was daar als extern adviseur bij betrokken.
Lees meer

Ongelijkheid in de 21ste eeuw

In mijn nieuwste blog bespreek ik ongelijkheid in de 21ste eeuw. Ik doe dat aan de hand van het zojuist verschenen rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Lees meer

Kijk op sociale ongelijkheid

Ben je geinteresseerd in een nieuwe kijk op sociale ongelijkheid? Lees dan het meest recente rapport hierover van het SCP.
Lees meer

Doe de methodecheck!

Zit je vast in je onderzoek? Heb je advies nodig bij keuzes voor de methode? Doe de methodecheck.
Lees meer

Onafhankelijk onderzoek

Ben je benieuwd welke uitdagingen je te wachten staan bij onafhankelijkheid van onderzoek?
Lees meer

Nieuwe druk Thematische Analyse is uit!

De nieuwe druk van Thematische Analyse is uit. Daar ben ik enorm trots op. Wil je weten wat er nieuw is in deze druk?
Lees meer

Studystore sluit haar deuren

Studystore sluit haar deuren. Wil je weten hoe je nu je studieboeken moet bestellen?
Lees meer

Wat is een 'gemiddelde student'?

De 'gemiddelde' student heeft geen zin om de wereld te verbeteren. Wat is dat, de 'gemiddelde' student? Lees verder...
Lees meer

Goede voornemens

Wat komt er van je goede voornemens terecht? Hoe dit werkt lees je in mijn nieuwste blog.
Lees meer

Impact van onderwijsonderzoek

Laat leerkrachten meer praktijkonderzoek doen! Zo wordt het onderwijs interessanter.
Lees meer